バイオゼミナール実践I【2200010】 Practical Bioscience Seminar I【2200010】

講義科目基本情報

科目区分 基礎 単位数 1
選択・必修 必修 授業形態 演習
開講時期 6月-7月 講義室 各研究室

科目の概要

担当教員筆頭者名 別所
担当教員 各所属研究室 教員
教育目的/授業目標 現代生物学概論で、バイオサイエンス研究科が取り組んでいる広い範囲の背景や最新研究を学んだ。その知識をベースとして、各研究室が取り組む研究分野の、歴史的背景、ブレイクスルーとなった研究、現在の最新の研究および将来の発展の見通しを学ぶ。該当分野に対して、科学者として深く理解することを目的とする。
Students have learned the history and the current researches in the broad area that Graduate School of Biosciences covers. Based on the knowledge, this course deals with the history, background, breakthroughs, current topics, and perspectives in the research field that is covered by the laboratory he/she belongs. The aim of this course is to understand the field thoroughly as a scientist.
指導方針 配属研究室ごとに授業を行う。古典的論文またはブレイクスルーとなった論文等を教材として、議論を中心としたインタラクティブなゼミナール形式で進行させる。該当分野の深く理解させるとともに、自由な発想を引き出す。バイオゼミナール実践IIでは各人の研究テーマに踏み込んで学習するので、そのベースとなる知識を学習する。
This course is conducted in each laboratory. The PI and the laboratory staffs choose several historical literatures. By the discussion, the students understand the field deeply, and creative ideas are expected. In this course, the students obtain basic knowledge in the field, and which will be the basis of Practical Bioscience Seminar II.

授業計画

備考 回数 テーマ 内容
1回 当該分野の歴史と背景1
History and background of the research field 1
当該分野の歴史的背景を学び、その分野の成り立ちを理解する。その分野が成立するきっかけとなる古典的な研究を取り上げ、当該分野の発展について検証する。
In this class, students learn the historical background in the research field and understand the origin of the research field. According to a historical achievement, they understand the development of the field.
2回 当該分野の歴史と背景2
Research history and research background of the field 2
当該分野の歴史的背景を学び、その分野の成り立ちを理解する。その分野が成立するきっかけとなる古典的な研究を取り上げ、当該分野の発展について検証する。
In this class, students learn the historical background in the research field and understand the origin of the research field. According to a historical achievement, they understand the development of the field.
3回 当該分野の歴史と背景3
Research history and research background of the field 3
当該分野の歴史的背景を学び、その分野の成り立ちを理解する。その分野が成立するきっかけとなる古典的な研究を取り上げ、当該分野の発展について検証する。
In this class, students learn the historical background in the research field and understand the origin of the research field. According to a historical achievement, they understand the development of the field.
4回 当該分野の歴史と背景4
History and background of the research field 4
当該分野の歴史的背景を学び、その分野の成り立ちを理解する。その分野が成立するきっかけとなる古典的な研究を取り上げ、当該分野の発展について検証する。
In this class, students learn the historical background in the research field and understand the origin of the research field. According to a historical achievement, they understand the development of the field.
5回 当該分野の最新研究と展望1
Current progress and perspective in the research field 1
当該分野の歴史的背景に基づいた最新の研究を学び、当該分野の将来展望について議論する。
In this class, students learn current achievements from literatures, and discuss the perspective of the field.
6回 当該分野の最新研究と展望2
Current progress and perspective in the research field 2
当該分野の歴史的背景に基づいた最新の研究を学び、当該分野の将来展望について議論する。
In this class, students learn current achievements from literatures, and discuss the perspective of the field.
7回 当該分野の最新研究と展望3
Current progress and perspective in the research field 3
当該分野の歴史的背景に基づいた最新の研究を学び、当該分野の将来展望について議論する。
In this class, students learn current achievements from literatures, and discuss the perspective of the field.
8回 当該分野の最新研究と展望4
Current progress and perspective in the research field 4
当該分野の歴史的背景に基づいた最新の研究を学び、当該分野の将来展望について議論する。
In this class, students learn current achievements from literatures, and discuss the perspective of the field.

テキスト・参考書

テキスト 担当教員が指定する。
PI in the laboratory designates.
参考書 担当教員が指定する。
PI in the laboratory designates.

その他

履修条件 2/3以上の回の出席を条件とする。
Students are required to attend a minimum of 2/3 of classes.
オフィスアワー 担当教員が指示する。
PI in the laboratory designates.
成績評価の方法と基準 討議への参加状況を評価する。学生相互および教員を加えた討議を中心とした進行を目指すので、積極的な参加やリーダーシップの発揮に対して高い評価を与える。
関連科目 現代生物学概論、バイオゼミナール実践II、プロジェクト演習、フロンティアプロジェクト演習
Introduction of Current Biology, Practical Bioscience Seminar II, Bioexpart Seminar for Research Project, Frontier Bioscience Seminar for Research Project
注意事項